maandag 11 mei 2009

Koeienletters

.
Ik slaap hier op Curacao prima, maar maak wel korte nachten. Niet omdat wij zo laat naar bed gaan, maar omdat onze poes tegenwoordig een nieuwe dienstregeling heeft ingevoerd. 's Morgens om half 6 springt ze op ons bed en begint mij hartstochtelijk in mijn wang te bijten. Daar ben ik dus als beginnende bejaarde niet van onder de indruk en reageer dus niet. Dat is voor onze poes echter geen reden om de aftocht te blazen, maar zet nu haar tanden in mijn neus en dat is heel ander gevoel. Nu weet ik dat als wolven elkaar lief vinden ze in elkaars neus bijten, maar dat ligt bij onze poes en mij toch iets anders en mocht zij wat verdwaalde wolvengenen hebben dan is het zeker niet wederzijds.

Het resultaat is in ieder geval waar zij op hoopte en dat is dat ik klaar wakker ben en ik in ga op haar verzoek om haar voedselbakje te vullen. Nu is het openen van een blikje kattenvoer op je nuchtere maag het ergste wat je kunt overkomen, dus probeer ik al die tijd maar mijn adem in te houden, maar je zal altijd zien dat dan juist het blikje niet helemaal opengaat of dat de helft naast het bakje valt. Met een rood aangelopen hoofd probeer ik dan nog maar een uurtje de slaap te vatten, maar dat is meestal vergeefse moeite en doordeweeks heb ik er geen probleem mee, want Palucio staat 's morgens al vroeg voor de deur te trappelen. Erger vind ik dat ik in het weekend niet een keer uit kan slapen, maar een poes kan wel een biologische klok hebben, maar geen biologische kalender.


Wat onze poes niet kan waarderen is dat we een huisleguaan hebben en nog wel een vrouwtje dat elk moment haar eitjes kan gaan leggen. De leguaan is door alle opruimperikelen een beetje in de war dus struint ze regelmatig rond het huis om een nieuw onderkomen te zoeken. Dat zal wat worden als die eitjes allemaal uitkomen en we een hondertal leguaantjes erbij hebben. Gelukkig zijn leguanen veganisten en houden ze niet van poezen.

Door al dat gedoe met de poes heb ik gelukkig wel uitgebreid de tijd voor mijn ontbijt. En ofschoon ik in Nederland zelden een glas melk dronk, verslind ik hier bijna een liter per dag. De lokale melk is van uitstekende kwaliteit maar wel prijzig t.o.v. Nederland. Tegenwoordig ben ik verslaafd aan verse melk van een onbekende boerderij, maar op het uiterst amateuristisch gefotoshopt etiket staat een onduidelijke koe met een kalf. Waarom dat kalf erop staat is mij een raadsel want een kalf geeft geen melk. Boven de koe staat: "Lechi puru nos baka" en als je weet dat "lechi" melk betekent en "baka" koe, dan weet je dat het om koeienmelk gaat.

Verrassender vind ik dat er een telefoonnummer onder de koe staat. Nou ontgaat mij de reden van telefoonnummers in reclame-uitingen. Als je een wagen van een verhuisbedrijf of glaszetter op de snelweg ziet rijden, dan heb je toch geen enkele mogelijkheid om dat nummer te noteren? Ik vermoed dat het hier alleen maar om oppervlaktevulling gaat. Een naam alleen staat zo kaal, dus pletter er dan nog maar wat nummers van telefoon of fax tegenaan. Zo ook met het etiket op de fles melk, wie gaat dat nummer nu bellen en wat moet je dan zeggen, dat de melk lekker is of ze ook geitenmelk hebben en wie krijg je dan aan de lijn de boerin of de koe? Misschien moet ik dat nummer maar eens bellen.

Je hebt hier ook goedkope melk en nog wel verse ook, zelfs in die vierkante kartonnen verpakking. Op het pak stond met koeienletters "Fresh whole milk", wat volgens mij verse volle melk betekent, maar onder aan het pak stond in kalveren letters (ik zal het allemaal wel vertalen) "vers geproduceerde melk". Kijk dat is een heel ander verhaal. Dat een koe verse melk produceert, dat staat als een paal boven water, want een koe houdt zijn melk niet een week in zijn uier. Maar wat is dan vers geproduceerde melk. De zijkant van het pak bracht uitkomst. De "verse" melk was gemaakt van verse melkpoeder en verse melkbestanddelen. Voor de zekerheid hadden ze er ook nog wat verse vitaminen tegenaan gegooid. Dat deze melk in het koelvak staat onder de noemer "verse melk" is toch bij de wilde spinnen af. Dan betaal ik toch liever 2x zoveel voor een plastic fles met heerlijke romige melk en neem ik het zeldzaam knullige etiket voor lief.
.

2 opmerkingen:

  1. Een koe zonder kalf geeft geen melk.
    Duh! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je mag mij dat nummer wel geven, want je je maakt me lekker met verse koeienmelk, maar verteld me niet waar ik het kan halen :)

    BeantwoordenVerwijderen