zaterdag 9 mei 2009

Brievenbus

.
Op uitdrukkelijk verzoek van veel vermoeide lezers van deze weblog zal ik mijn bijdrage wat korter en vooral bondiger maken. Gisteravond waren wij ergens door vermoeid, al zou ik niet weten waardoor, maar we besloten dat ik maar eens chinees moest gaan halen bij de al jullie bekende chinees in Tera Cora. Het was al donker en ik was geloof ik de enige met licht aan dus dat werd een hachelijke rit door de bergen. Toen ik de chinees binnen liep stonden er ruim 20 vooral stevige Antillianen met bierflesjes te zwaaien. Op Curacao ga je namelijk bij de chinees bier drinken, vandaar die bierflesjes. In mijn beste Papiamentu wenste ik iedereen goedenavond en bestelde maar hetzelfde als een paar dagen eerder, want dat kon ik in ieder geval wel uitspreken.

Om het ijs te breken, want ik was de enige makamba bij de chinees, vroeg ik aan een 2 meter grote Antilliaan naast mij of het goed was wat ik bestelde. Hij vertelde mij dat hij het niet beter in het Papiamentu had kunnen bestellen. Terwijl ik nog even wat aan het napraten was met mijn buurman, kwam er al schreeuwend een man op mij af met een bierflesje. Dat dit zijn eerste bierflesje was viel echt te betwijfelen. Dat was dus foute boel, althans voor enkele seconden, want hij omhelste mij en begon een heel verhaal dat hij de broer was van Palucio, de klusjesman op de bouw. Hij had zelfs nog in het begin geholpen met de fundering van mijn huis en vroeg honderd uit over de voortgang. Inmiddels bemoeide een flink aantal Antillianen zich met het gesprek en de een wilde weten of ik nog een timmerman nodig had en de ander wist wel goede leguanensoep te krijgen.

Ik had echter nog een ander probleem en dat was dat er wat ansichtkaarten op de bus moesten. Nu zijn de brievenbussen op Curacao schaars, dus vroeg ik aan de broer met het bierflesje of hij wist waar een brievenbus stond. Hij wist dat niet, omdat hij niet in de buurt woonde dus vroeg hij het aan wat mede-Antillianen. In de kakefonie die toen onstond kon ik alleen de woorden brievenbus en brief verstaan omdat die woorden hetzelfde in het Papiamentu zijn als in het Nederlands. Overigens zijn alle woorden die met de overheid en school te maken hebben hetzelfde in het Papiamentu. Naar mijn mening begreep niemand er meer iets van, want de een was aan het uitleggen hoe een brievenbus er uitziet en een ander was met handen en voeten bezig om te laten zien hoe je een brief in een brievenbus doet. De conclusie was dat niemand wist waar de brievenbus in Tera Cora was gebleven. Uiteindelijk gaf de chinees het verlossende woord, de brievenbus was i.v.m. het vuurwerk weggehaald en moest nog teruggeplaatst worden. Hij wist alleen niet wanneer dat zou gebeuren, waarschijnlijk 31 december dit jaar. Inmiddels was ook mijn sate galinja grandi mitar mitar klaar en kon ik opgelucht de zaak verlaten, waarbij ik door 20 Antillianen vriendelijk werd uitgezwaaid en vooral de groeten moest doen aan mijn vrouw. Zo kon het wel weer.

Op de bouw heb ik vandaag een extra electriciteitskabel aangelegd voor eventuele tuinverlichting later. Daarna boodschappen gedaan voor Edsel in Willemstad, zodat hij morgen de dakgoten kan afdichten. Zo kan een beschrijving van een hele dag dus ook.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten