dinsdag 12 mei 2009

Hormonen

.
In de eerste plaats moet ik iets rechtzetten voordat ik met belangrijkere dingen op de proppen kom. Die bos bladeren uit de tuin van Hans de blanke Antilliaan blijken nog te helpen ook. Na twee koppen van deze geelgroene ellende was het hoesten vrijwel over. Ik zou dan eindelijk na twee weken een rustige nacht krijgen, maar nu komen de bijwerkingen. Mijn vrouw typeert het met "nieuwe vitaliteit" die zij na een paar slokken van deze thee ervaart, maar ik denk dat deze kruiden gewoon de genen van haar hormonen aantast. Van haar moet ik voor het slapen nu ook een paar koppen thee drinken en ik heb gelukkig de leeftijd om te weten waar dat allemaal toe leidt. Mooi niet, want ik ben op Curaçao gekomen voor mijn rust en niet om na een zware dagtaak ook nog eens een nachttaak te gaan uitvoeren.

Binnenkort kunnen geïnteresseerden bij mij een zakje gedroogde bladeren bestellen, want ik heb Hans gevraagd om de hele handel te oogsten en snel een nieuw veld in te zaaien. Geloof me, na het witte poeder wordt deze kruidenmix het belangrijkste exportproduct van Curaçao. Ik verwacht zelfs dat er een nieuwe generatie bladerenslikkers zal opstaan om de illegale kruidenmarkt van Nederland te bevoorraden.

Inmiddels ken ik een flink aantal bouwvakkers en medewerkers van bouwmarkten op Curaçao. Zelfs toen we op de Emmabrug liepen werden we staande gehouden door een enorme Antilliaan die normaal bij Kooyman de zakjes cement en Pego van 43 kilo met 1 hand in mijn Vitara plettert. Zoals altijd hadden we weer de grootste lol want ik had hem beloofd om elke dag een nieuw woord Papiamentu te leren en dit keer had ik hem niet verwacht en had geen woordje voorradig. Maakt allemaal niet uit, hij zocht ons toch al een tijdje, omdat hij ons wilde uitnodigen op zijn bruiloft. Zo gaat dat hier op Curaçao, als je je niet probeert te onderscheiden als Nederlander door af te wijken dan heb je hier de beste tijd van je leven.

Nu ga ik voor het gemak even generaliseren, maar dat heeft ook zijn charme. Antilliaanse bouwvakkers hebben niet altijd oog voor het principe oorzaak en gevolg. Ze kunnen uitstekend bouwen, maar als ze ontdekken dat ze iets vergeten zijn, is dat geen enkel probleem, want alles kan later worden opgelost. Zo bouwen ze prachtige muren, waarna de elektricien komt om al deze muren weer open te hakken om er leidingen in te leggen. En als er later een leidinkje vergeten is, dan gaat de boorhamer doodleuk weer in het beton. De boorhamer is ook het meest gebruikte gereedschap op Curaçao. Je hebt ze in alle soorten en maten en zelf heb ik er inmiddels ook drie, want ik probeer mij ook volledig aan te passen aan de Antilliaanse bouwtradities.

Nu gaat er ook wel eens iets fout, maar niet in de ogen van de Antilliaanse bouwvakker. Hij heeft het liever over aanpassingen in de constructietekening. Dat is ongeveer hetzelfde als diefstal te bestempelen als verplaatsing van kapitaal. Zo ook onze loodgieter, die de waterleidingen, het riool en de hemelwaterafvoer heeft geïnstalleerd. Tijdens de bouw zag ik op foto's (omdat wij nog in Nederland woonden) dat de gasleiding nog steeds niet was gelegd, terwijl de betonvloer op korte termijn zou worden gestort, maar dat was geen probleem, de gasleiding wordt altijd later gelegd.


Toen het huis bijna klaar was en wij de woning wilden betrekken, was er nog steeds geen gasleiding, maar dat was geen probleem, want de tegels waren nog niet gelegd. Uiteindelijk blijk je je dus allemaal voor niets druk gemaakt te hebben, want een dag later lag de gasleiding op de plek waar hij zou moeten liggen. Iedereen dus tevreden, totdat het een keer ging regenen en het water uit de muur spoot op de plek van de gasleiding. Bleek de loodgieter de gasleiding door de regenpijp te hebben geboord. Gisteren heb ik een gat laten hakken om het te repareren en volgens mijn vrouw is het gat nu waterdicht. Die bevestiging kreeg ik pas nadat ik 5 keer het dak met een emmer water op en neer was geklommen om er zeker van te zijn dat haar kwaliteitscontrole klopte. Zij wordt dus nooit een Antilliaanse bouwvakker.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten