zondag 10 mei 2009

Jobhoppen

.
Het is jullie misschien niet opgevallen, maar we hebben al een week geen boodschappen gedaan voor de bouw. Gisteren en vandaag heeft Edsel zelf nog even wat dakleer (een soort asfaltpapier) voor de dakbedekkers en een PVC-bocht voor mij gehaald. Niet dat wij geen goede boodschappenjongens zijn, maar ik heb het te druk met allerlei werkzaamheden en als je hier eenmaal in je ritme zit, dan kan en wil je niet meer stoppen. Het enige probleem is om dat ritme te krijgen, want ik ben en blijf een makamba en de Nederlandse jaren hebben toch wel wat oud-hollandse groeven in je stijl van werken gesleten.


Ik was maandag begonnen om een inbouwdoos voor een schakelaar op de bovenverdieping recht te zetten. Even wat gaatjes geboord in het beton en met een schroevedraaier zou die zo omhooggeduwd zijn, maar wie heeft er op de bouw nou een schroevendraaier, niemand dus. Nu is mijn container qua gereedschap bijna een dependance van Kooyman, de grootste bouwmarkt op Curacao, dus een schroevendraaier zal daar ongetwijfeld in liggen. Maar zodra je in de container bent, valt je oog op iets wat ook nog geinstalleerd moet worden, in dit geval de schrobputjes van het terras. Die dus maar opgepakt en gekeken of ze passen. Nee dus, er moet eerst wat uit de vloer gehakt worden, dus de boorhamer maar even uit de container gehaald.
Blijk ik dus een 220V boorhamer te hebben en alle electriciteit in mijn woning is nog 127V (bouwstroom). Gelukkig heb ik wel een speciale elektrakast waar 220V beschikbaar is, maar die ligt 40 meter van de schrobputjes vandaan. Dan maar een verlengsnoer zoeken. Helaas hebben alle verlengsnoeren verkeerde stekkers voor 220V, dus dat schiet niet op.

Zie ik naast de container 18 meter PVC-pijp liggen, die vandaag bezorgd zijn voor de aansluiting op het riool. Aangezien ik dat vieze werkje persoonlijk op mij heb genomen, ga ik de pijpen op de plaats des onheils uitleggen om te kijken of ze passen. Op het oog kon ik al zien dat de riooluitlaat van mijn huis zeker een halve meter onder het straatniveau ligt en met de wetenschap dat drollen ook niet omhoog rollen, moest er gegraven worden. Een kleine misrekening, want de voortuin van mijn huis bestaat uit 20 miljoen jaar oude rots en daar wordt je hard van.

Nu heeft rotsgrond de eigenschap dat het niet overal even glad is en er zitten wat hobbels en bobbels in mijn voortuin. Om het graafwerk te beperken zochten we de laagste route van ons huis naar de rioolput in de straat. Ondanks dat we al 2 keer alle vegetatie van onze kavel hebben verwijderd, blijken er toch weer 2 meter hoge doornstruiken zich vastgegraven te hebben in de rotsgrond. Eerst heeft Diana met een betonschaar voorgedaan hoe je een boompje tot de grond moest trimmen en daarna een aantal bouwvakkers aan het werk gezet. Zoals elke meewerkend voorvrouw werkte zij zich ook in het zweet, maar dat kon ook gespeeld zijn.

Met wat passen en meten hebben we de hakellende beperkt tot een meter of 10 waar de pijp de grond in moet. Nu hebben ze mij al een aantal keren verteld dat de rots (klip) erg hard is en dat je daar een kliphakker voor nodig hebt. Jullie herinneren misschien nog wat een kliphakker is en die wilde ik vooralsnog als laatste optie bewaren, dus ging ik zelf met de boorhamer aan de slag. Onder veel bekijks zagen alle bouwvakkers dat ik nog geen splinter van de klip af kreeg, maar ik had mijn excuus al klaar, het lag aan de beitel. Ik had nog zes beitels in de container, dus nog 5 excuses om mijn falen te verdoezelen.

Kom ik toevallig bij het ophalen van de derde beitel een PVC-bocht in de container tegen, die nog in het toilet van de gastenbadkamer gemonteerd moet worden, dus op naar het toilet en dan blijkt dat het niet simpel is om een mof plaatsen, maar er moet gehakt, gezaagd, gelijmd en demonteerd worden.

Na verloop van tijd had ik de halve container in de badkamer liggen, maar het schoot niet op, steeds moest ik weer ander gereedschap hebben en toen ik eindelijk de laatste gat moest boren, had ik geen stroom meer. Het was 5 uur, de bouwvakkers waren weg en men had alle verlengsnoeren al afgekoppeld en de stroom afgesloten. En ook de inbouwdoos staat nog steeds scheef.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten